Norrdans jubileumsbok 10 år

Norrdans, det internationella danskompaniet i Härnösand, hade sin urpremiär 19 oktober 1995. Precis tretton år senare bläddrar jag i den påkostade jubileumsboken "Norrdans första 10 år". Lagom till nyorienteringen för Norrdans efter perioden med Yeanne Yasko ligger nu alltså en fullmatad kronologisk historik fram till 2006 med massor med fotografier från de dryga 30 uppsättningar som genomfördes under hennes ledning.

Boken som är inbunden och i stort format har designats av den grafiska formgivaren Susanne Ekelund. Den tillhörde de nominerade till Svenska designpriset för bästa bok 2008. I den vackert linneomslutna bokpärmens omslag finns siffran 10 som relieftryck, där siffran1 placerats som ett vertikalt streck inne i siffran 0. Tillsammans bildar det en ganska så elegant grafisk figur, där man inte omedelbart ser vad den betyder vilket också vanligtvis är meningen med den typen av tillfällig symbol. I den första bilden man möter inne i boken återkommer figuren men nu som bokstaven O i NORR, där det resterande DANS dyker upp när man vänder blad. Snygg inledning på en bok som till största delen bygger på ett urval av de många färgfotografier som Ivar Sviestins tagit av Norrdans framträdanden. Kulturredaktören på Tidningen Ångermanland, Lars Landström, har skrivit förordet där han kronologiskt ger igenom Norrdans första år. Fotografierna är regelmässigt heltäckande och utfallande över en sida eller uppslag, i symbios med innehållets expanderande dansrörelser och dynamik. Endast en handfull svartvita fotografier har smugit sig in i boken, och jag tycker nog man kunnat dra på mera där då det svartvita ofta framhäver det grafiska och koreografiska i just dansbilder. Det i mitt tycke bästa uppslaget i boken är på sidorna 28-29 där två inte utfallande färgbilder till vänster möter en svartvit utfallande närbild på Anna-Lena Järvelin. De röda försättsbladen bildar speciellt här en vacker inramning kring uppslaget. Det genomgående dramatiskt hållna färgkonceptet i hela boken, rött, vitt, svart, fungerar bra med tanke på innehållet och det försluts och dämpas sobert av den grå linnepärmen.

"Norrdans första tio år" påminner mycket om påkostade bokverk om konstnärer eller sofistikerade kataloger för stora utställningar. Som sådan är det ett typiskt vackert hyllningsobjekt och naturligtvis är det unikt på våra breddgrader att Landstinget (med stöd av Länsstyrelsen) gör en sådan satsning och därmed visar sin uppskattning av länets mest internationella kulturinstitution. Boken blir också en underförstådd symbol för ett fortsatt stöd för Norrdans verksamhet. De resultat man hittills sett av den nya konstnärliga ledaren, Mira Helenius Martinsson, borgar för ett nytänkande och kanske bredare perspektiv för danskompaniet, där man (förhoppningsvis) inte är rädd för lite djärvare konstnärliga experiment som komplement till säkra kort. Själv tycker jag till exempel att performancekonsten på något sätt borde få in en fot i Norrdans framtida program. Det motto som Yeanne Yasko från början gav Norrdans, att det skulle handla om gränsöverskridande, kanske är dags att göra realitet av mera utpräglat. En av de största framgångarna hittills var just ett samarbete med en annan genre, slagverksensemblen Kroumata.

2008-10-23